Master’s Research
門田健嗣
MONDEN Kenji
インスタレーション ある/いる ──構造体と投影映像の関係に着目した空間表現の研究──
Installation Existing/Being A Study of Spatial Expression Focusing on the Relationship between Structures and Projected Images
私は大学で建築を専攻し、建築事務所で設計の仕事に携わった。これらの経験を通じて、建築を構成する物体への解像感が増したが、同時に物体を取り巻く映像メディアとの関係に疑問を抱くようになった。映像技術の進歩により、建築の屋内外問わず、映像が建築を覆う事例が増えている。商業施設でデジタルサイネージは増加し、各種イベントでのプロジェクションマッピングや舞台映像も一般化している。このような映像表現は建築を体験するものから見るものへと変貌させた。巨大な映像は建築の表面に近づくことを避け、遠くから見ることを人に求める。建築と人の間に距離を生み、建築への情報のアクセスを阻害する要素になってしまっているのではないか。 以上の映像と建築の関係への問題意識から、現代の映像技術に可能な表現を再考し、人間のスケールに近い表現によって建築と人を再度繋ぐことのできる手法を提示する必要があると考えるようになった。このような現状に対し、私は「テクトニック」という概念をヒントに建築の物質的側面に焦点を当て、構造材や接合部を示し、建築の存在論的側面を主張することが人や映像に関与するための手段として有効ではないかと推測した。対して映像では、アーティストであるリー?キットのヒューマンスケールに寄り添った映像表現手法に示唆を得た。また、彫刻における工業製品やヴィデオ等のあらゆる素材との取り組みと人体表現を参考にし、現代の映像メディアが、建築が近代化を推し進めるにあたって削ぎ落としてきた絵画や彫刻といった要素に当たるのではないかと仮説を立て、これらのメディアが担ってきた連想、記号性、擬人化による感情移入といった作用をもたらす表現として実現する方向を定めた。 本研究の目的は、建築はその物質性を強調し、映像は映像であることを顕にする方法、また、人体のサイズに寄り添ったスケールに着目する手法、これら2つの手法を組み合わせて、建築と映像と人の関係を探求することである。 《ある/いる》は、角材やボルト、ワイヤー等で人体の形状を模した複数の構造体が空間に配置されており、映像が投影されることで人体として具現化し、人の振る舞いの集積として空間が立ち上がる。映像の投影と消失が交互に行われることで、タイトルのように鑑賞者の認識が「そこに物体がある」から「そこに人がいる」に変わり、空間体験に影響する作品である。人体という建築や彫刻における古代から連綿と続く系譜に接続するモチーフを扱い、建築計画領域で扱われるような人と人の間の空間を空間表現として用いることでヒューマンスケールに寄り添った映像と物体と人の関係を提示したと結論づける。
When he was in university he majored in architecture, and he was involved in design work at an architectural firm. Through these experiences, he gained a greater sense of resolution to the objects that make up architecture, but at the same time he began to question the relationship between the objects and the visual media that surround them. Through advancements in visual technologies, regardless of the internals or externals of architecture there are an increasing number of examples of videos veiling over architecture. Digital signage at industrial facilities is increasing; projection mapping and on-stage visuals at every event are becoming the norm. These sorts of visual expressions have metamorphisized the element of enjoyment from being the architecture to the visuals. Large visuals request of people to avoid getting close to the face of the architecture but rather to view them from afar. This can be said to be creating an obstructing element towards the access of information in the architecture as the visuals have created distance between humans and architecture. From the awareness of the issue above towards the relation between visuals and architecture, he began to reconsider the possible expressions of contemporary video technologies and based on an expression close to human-scale he considered the need towards presenting a method that would allow for architecture and people to be connected again. Towards these expressions he focused on the material side of architecture, using the concept of “technique” as a hint and portraying the construction material and its connecting points. He also speculated that asserting the ontological aspects of architecture might be a valid method to engage people and visuals. In contrast, he got inspiration for his video works from the artist Lee Kitt’s video expression methods nestled close to the human scale. Additionally, by referring to the human body and the way sculpture works with all kinds of materials, including industrial products and video, he hypothesized that contemporary video media may be the same as the elements of paintings and sculptures that architecture has eliminated in the process of modernization. The project is oriented toward the realization of expressions that bring about the associative, symbolic, and empathethic effects of personification that these medias have been responsible for. The purpose of this study is to emphasize that materiality of architecture, and search for a method to make clear that videos are videos. In addition, he sought to find a method to bring notice to a scale that nestles up to the human size. By combining these two methods together, he is engaged in investigating the relationship between architecture, videos and people. Existing/Being is a work of multiple structures arranged in a space copying the morphology of human bodies through rectangular timber, bolts and wires. Through the projection of videos the presence of the human body is made clear and the space rises up as an accumulation of human behaviours. Through the projection and elimination of videos being organised interchangeably, the audiences perception changes from “there is a being over there” to “there isn’t anybody there” just as the title of the work suggests which makes this a work that effects the spatial experience. The human body, a motif connected to the ancient and unbroken lineage of architecture and sculpture, is treated as a spatial expression of the space between people, as in the field of architectural planning, and it is concluded that the work presents the relationship between images, objects, and people on a human scale.